Bøker
Romanserier
Forfattere
Blogg
Ingen treff
0

Ny kunde? Registrer deg her

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer eller Logg inn med Facebook

Møt Ida S. Skjelbakken - forfatteren av Nattergalen

18. September, 2018, av Anja Okland

- Hvordan kom du på ideen til å skrive Nattergalen?

Ideen ble først født da jeg satt i fengsel. (Det jeg forteller om i boken Fangen på celle nr. 17.) Det var da det gikk opp for meg at jeg aldri hadde kunnet ane hva slags mørke hemmeligheter kvinnene jeg ble kjent med skjulte, hadde jeg møtt dem utenfor murene. Disse kvinnene ble jo mine venner – ja, nærmest som en familie. Og jeg fikk et helt nytt innblikk i hva det er som kan drive noen til å bli for eksempel mordere, prostituerte eller narkotikasmuglere. Det er nettopp det jeg ville skrive om. Hva det er som gjør at mennesker tar de valgene de gjør i livet, noen ganger umoralske og forkastelige – og har de alltid noe valg? 1800-tallets mørke underverden har dessuten også alltid fascinert meg, og jeg fant fort ut at jeg ville legge mye av handlingen til gamle Vaterland i Kristiania. Et strøk som var beryktet og fryktet. Serieideen ble liggende lenge på vent, mens jeg skrev på Krøniken om Ylva Alm, men nå er omsider tiden inne for at Nattergalen kan få ta til vingene!

- Når begynte du å skrive serieromaner?

Jeg begynte å skrive på Krøniken om Ylva Alm i 2009, da jeg så at Schibsted utlyste en romanseriekonkurranse. Før det hadde jeg skrevet noveller og føljetonger for ukebladene.

- Hva er det som inspirerer deg til å skrive?

Alt! Men menneskemøter, først og fremst. Å høre bruddstykker fra livshistorier. Legge merke til særegne karaktertrekk. Jeg har ikke basert noen karakterer direkte på noen jeg kjenner eller noen jeg har møtt, men de har nok alle noen deler av både meg selv og mennesker jeg har blitt kjent med, i seg. Steder kan også inspirere. Stemningen i gamle bygninger, der man kan høre gjenklangen av alt veggene har sett. Slik som huset vi bor i nå, her i Italia. Det er flere hundre år gammelt, og mye av de originale steinveggene er bevarte, inklusiv skyteskårene på soverommet. Her slynger det seg håndlaget smijernsgelender langs marmortrappen oppover de tre etasjene, med blader og blomster hvor hvert enkelt kronblad er unikt. I borggården er det en brønn fra 1700-tallet i skyggen av et enormt bougainvillea-tre. En liten kirke, en av Italias aller eldste, ligger så nærme at det er kortere å gå fra kjøkkenet til kirkedøra, enn fra kjøkkenet til soverommet. Hvis vi bare går noen få trappetrinn opp fra den lille kirkeplassen, er vi på det eldgamle slottet, som troner på byens høyeste punkt med havet under seg. Slottet er dessuten åpent året rundt for alle som vil besøke det. Hele sommeren er det gratis utendørskonserter der nesten hver kveld, og lyden strømmer inn gjennom vinduene våre. I hele september har de arrangert bokbad med cirka 30 forskjellige forfattere, og i de gamle gangene i slottet henger det alltid nye kunstutstillinger. Det er umulig å ikke bli inspirert av slike omgivelser!

- Hvordan setter du deg inn i tidsepoken og får historien til å gli inn i den?

Jeg leser bøker som forteller om tiden; ser på bilder av klærne de kledde seg i; bilder av gatene hvor de gikk; interiører de omga seg med, og leser historier om mennesker som levde på slutten av 1800-tallet.

- Hva driver du med når du ikke skriver bøker?

Da illustrerer jeg fast for ukepressen, og illustrerer omslagene til flere bokserier. Før Elisa kom til verden, trente jeg jevnlig MMA og Kickboxing, men nå strekker ikke tiden til.

- Er det noen forfattere du er inspirert av?

Kanskje ikke akkurat inspirert, men noen av de siste bøkene jeg leste var av Kurt Aust, som skriver fra 1700-tallet, og jeg er stor fan. Men ellers er det ingen som overgår Jens Bjørneboe for meg.

- Hvordan ser arbeidsuken din ut?

Den eneste tiden jeg har til å skrive og illustrere, er når Elisa sover, eller Kjetil går på tur med henne. Så det er en drøy time på morgenen, men da skal jeg også rekke å gå på badet, sjekke litt mailer, lage meg en kaffekopp og gi papegøyen Gringo morgenstellet sitt, så det blir ikke gjort stort på jobbfronten før Elisa tar ettermiddagsluren sin. Da har jeg som regel et par rolige timer til arbeid. Jeg forsøker også å jobbe på kvelden etter at hun har lagt seg, men ofte sovner jeg dessverre mye fortere enn planlagt.

- Har du noen gode tips til å sette av tid til å skrive i en travel småbarnsperiode?

Ikke annet enn at man må gi slipp på alle tanker på jobb når man likevel har hendene fulle av en travel smårolling. Det hjelper ikke å tenke på alt av deadliner og ting man stresser med når man likevel ikke har mulighet til å gjøre noe med det der og da. Så må man i stedet konsentrere seg 100% i de ledige stundene, og la hybelkaninene yngle fritt.

- Maler du for hånd, eller bruker du pc-en når du illustrerer?

Jeg bruker et digitalt tegnebrett da jeg illustrerer. Det blir som å ha hundrevis av pensler og endeløse farger for hånden med én gang man kobler det opp, så det er veldig praktisk. Jeg tar det ofte med i senga eller på sofaen, eller andre steder jeg sitter for øyeblikket, og det hadde ikke gått like greit med staffeli og fargetuber. Men før i tiden malte og tegnet jeg bare tradisjonelt, før jeg gikk over til det digitale.

- Hvordan er det å jobbe sammen med ektemannen din?

Det er et utrolig privilegium at vi ikke bare begge er frilansere, men også jobber med mye av det samme. Det er ikke så mange som illustrerer romanserier, og kan forstå den spesielle typen jobb det er, så det er fint å ha noen å kaste ball med som er i samme båt. Kjetil er dessuten generelt veldig kreativ, og det merker jeg ofte er til god hjelp med skrivingen også. Han har ofte kommet med gode innspill til historien. Dessuten er han en uvurderlig hjelp når det kommer til det tekniske. Det er flere enn én gang han på magisk vis har funnet igjen manus eller påbegynte illustrasjoner som jeg med panikk tror har gått tapt på datamaskinen.

Arkiv

2018   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2017   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
2016   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12